In deze serie van openbare lezingen willen we leren van elkaar. We horen verschillende perspectieven. Die van onderzoekers, migranten en vluchtelingen. En ook die van activisten en vertegenwoordigers van bepaalde groepen. De lezingen worden in het Engels gehouden, zodat zo veel mogelijk mensen mee kunnen doen aan het gesprek.
5 februari: ‘Niemand is illegaal’ is het thema van de eerste gespreksmiddag. Mensen zijn al sinds mensenheugenis aan het migreren; het blijft een actueel thema. Waarom voelt dat voor bepaalde groepen in de maatschappij als een bedreiging? De diversiteit moet juist omarmd worden.
12 februari: ‘Migrantengemeenschappen’ zal gaan over nieuwe huizen. Gescheiden? Een manier van integratie? Spreker is Samuel Lee, oprichter en president van de Foundation Academy of Amsterdam, een instituut dat zich richt op kwalitatief goed onderwijs voor o.a. vluchtelingen. Hij is ook de rector van het Center for Theology of Migration aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, afdeling Religie en Theologie. Ook aan het woord komt Htetpaing Yemaung. Zij is afkomstig uit Myanmar en doet onderzoek naar het Oude Testament en vredestheologie.
19 februari: ‘Vluchtelingen’. Aan het woord komt Jille Bellisario. Zij heeft ervaring met het leiden van campagnes over migratie, ontwikkeling, en mensenrechten. Roos Ykema organiseert campagnes en directe acties tegen migratiebeleid en komt op voor ongedocumenteerde migranten. Anas Samman, onderzoekt het beeld van de ander in Abrahamitische religies en de invloed op sociale integratie onder immigranten en vluchtelingen.
26 februari: ‘Reacties van de gemeenschap’ vanuit verschillende perspectieven. Spreker is Maite Hes, een masterstudent aan de opleiding Peace, Trauma and Religion aan de VU in Amsterdam. Ze leidt ook het Zwaluwenkoor van de Stichting Philomela. Ter sprake komen de organisatie Filipijnse Migranten in Solidariteit (FILMIS), en Right to Create (het recht om te creeëren), een stichting die zich inzet voor inclusie en onafhankelijkheid van mensen in erbarmelijke omstandigheden, zoals mensen zonder papieren.